السبت، أكتوبر ٢١، ٢٠٠٦

إسمع مني بدون أسرار
إسمع مني بكل مرار

لو يوم شفت الأرض بدون أنهار
أو علي بيتك فيه أسوار

صوتك يعلي وفيه إصرار
لكن البير ما لوش قرار

ليلك دايم مالو نهار
حزنك سايد بلا أعذار

دمع عيونك بقي أنهار
سجنك صدرك بإستمرار

أصرخ وأصرخ يا أهل الدار
عودي إنكسر بلا أوتار

قلبي إتحرق بدون نار
رحلوا الخل مع السمار

لازم تعرف بس ساعتها
إنها غربة وغربة طويلة فيها مرار

هناك ٤٦ تعليقًا:

^ H@fSS@^ يقول...

يسعدني و يشرفني حضرتك اني اكون اول المعلقين
و احب اقلك
ايه الجمال ده
ايه الحلاوة دي
عظمة علي عظمة يا ست
قصدي يا مزجانجي باشا
ايه الدرة المكنونة دي

وااله انك عبرت عننا بكل اسى و صلرخة مكتومة
تحياتي

Adel يقول...

بسعدني ويشرفني ويثلج صدري ومن دواعي فخر ومن دواعي سروري






ما شاء الله وانا باقرا التعليق حسيت انه ناقص ورقة تمغه بس

ROMIL يقول...

ايه المزاج ده يا عم مزاجنجي
أنا كنت جاي أقولك كل سنه وأنت طيب

admelmasry يقول...

دا انت طلعت شاعر كماااااان

وقعت وقفشتك


ههههههههههههه


لازم اقرالك شعر كتير يا بيه

محمد البرلسى يقول...

السلام عليكم يا مز اجووووو
انته فين يا راجل متشكرين يا عمى على اللى انته قلته فى حقى
وانته الكبير برضه ومنك نستفيد
وعلى فكر ه التليفون مش فى شقتى دا عند اخويه فى الشقه وانا فى بيت تا نى مش قا عدين مع بعض وفيه خلافا ت ما بينه
شكرا على اتصا لك وانما حشتر ى خط واول واحد حبعتله رقمى انته يا با شا
اسف ليك ومتشكرين
سلامى لنعومه واحمد

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

فنان يا مازا
جان
جي
يا خويا
عيد سعيد و كحك و بيتيفور

Polka Dotted يقول...

w 3agaby !!!!

tesada2 7abetak geddan ba3d ma 2aret dah :
Favorite Music

* من اول السيد عماد بعرور لغاية الاخوة فيفالدي وبيتهوفن


way to go..ba3ror is the best !!!

Adel يقول...

ROMIL
دايما انت السباق بالخير وعيدك سعيد ويارب يجعل كل ايامنا (البلوجرز وعائلتهم واصهارهم ونسايبهم وجيرانهم وكل اللي يعدي من الشارع بتاعهم ) بكل خير وسعادة

Adel يقول...

ادم المصري
دكتورنا العظيم والله ده لا شعر ولا دقن بعيد عنك وعن السامعين كنت مسجون في الغربة فقعدت أأوأ وكتبت البؤين دول ههههه ولسه في كتير بعيد عنك اتسجنت في ست دول ومنهم مرتين راجع مترحل الاقيش معاك عيدية بقى أهيء اهيء اهيء

Adel يقول...

القادم من الريف
سي محمد اي خدمة اياك يتمر بس وتسمي اول فردة تجيلك عادل وتحياتي لزليخة ومن يعز عليها وقولها عيد سعيد ومن العايدين والسنة الجاية ناكل الكحك عندكم في البيت ولا عاملين دايت ههههههههههه؟

Adel يقول...

كلبوظة النوظة كاونوظة سانك يو ماي ديير وانت عارف ان انا فنان من زمان




اظن رمضان خلص وحجتك بطلت اكتبي بقى ولعلعي وبلاش كل ما ادخل عندك الاقيها اقتربت



على فكرة هي جت وعدت وسلامي للشغالة الاندنوسية بتاعتك ههههههههههه





اكيد والعيال واللي خلفهم كمان ارق تحياتي
مش عارف تركب ازاي بس هي جت كده ومش هامسحها ولا اعيد ولا ازيد

Adel يقول...

BaTaBeeT
بجد حبتيني انت مش شايفاني عامل ازاي دلوقتي لسه مغرقني بجردل لافندر اصلي اغمن على اول مرة حد يقولي حبيتك



تقدري تقولي باتلكك انا عارف انك بتموتي في عماد بعرور وخاصة اغنية العنب البناتي صح ولو عاوز اي اغاني هابطة اامري ولا يهمك وكمان اي كلاكسيكيات عالمية موجودة وعندي شوية فالسات جنان وعلى فكرة الكلاكسيكي احل بكتير من الكلاسيكي واسئليني واسئلي الفنان ايمن حلاله

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

اللهم ان لي احبة قد قصرت بحقهم و انشغلت عن وصلهم فعطر ايامهم بالايمان و تقبل منهم و منا صالح الاعمال ..امين يا رب العالمين و كل عيد و انتم من السعداء المغفور لهم
تحياتي

tota يقول...

المزاجنجى

كل سنة وانت طيب اولا

اى غربة التى تتحدث عنها انت دون عن غيرك لا اراك الا ومن احبوك حولك اما معهم روحا او جسدا فمن اين اتتك هذه الغربة هلى تعنى غربة نفسية ؟

ما شوفتش حزنك اللى دايما جواك اول مرة اشوفه فى كلامك انت بارع فى اخفاء حزنك لكن لو انت خفيته ابدا جسدك لا يخفيه

تحياتى ايه الحزين المبتهج

Polka Dotted يقول...

ya mazagangy ya 3azizi el 3enab di kalam bta3 el so3'iareen... da classikiat el folk :D

ana 3adet el 3enab mn zaman... ana seme3t eli mayetseme3sh :D

ana wasalt l anwar 7atata w sa3id el hawa and many many many more than u cant imagine :D

Adel يقول...

توتا كده ظهرت الرؤيا عندي وشفت العيد قبل الناس كلها لانك اخيرا ظهرتي وكل سنة وانت بالف خير




وعلى فكرة وده لاول مرة باقولها انا لو وزعت احزاني لفاضت ولكني لا اشرك احد في همي وهو ده سر حياتي الاكبر لاني لا احب ان احزن احد ولكن احتفظ به لنفسي مهما تعاظم ومهما تفاقم بداخلي ولله الحمد عندي امكانية الاستماع للغير ولا اجيد ان يسمعنى غير ويمكن ده اللي بيخليني اتخيل ان لي حبايب ولو اني مش اشك انا متاكد انهم قلة قلة قلة مش قُلة من بتوع الشرب هاه واخدة بالك انت
كل سنة وانت طيبة وبخير وعيد سعيد

Adel يقول...

dear batabeet that said elhawa is soooooooo old calasic song lol but theres a new songer better than i'll send u some of them to be up2date of folk songs
really i'm so happy to found some one share me my Favorite
waiting for u r new news of flok songs lol

admelmasry يقول...

لا متلاقيش
ههههههههههه

Racha Khoury يقول...

مزااااااجو
يا حبيب قلب بنتك

العمق الي جواك وان كان حزن
هو قوة بتخليك تصر على الحياة

صعب على الانسان يكون عنده القوة دي
هي انك تستحمل وتحب الناس وتشوف الخير قبل الشر

انت الي بيسموك الانسان

تحياتي ايها الانسان مشاعر وقلب
وعقل واحاسيس

...دنيتي يقول...

ليه بس كدة ربنا ما يجيب غربة ان شاء الله على العموم
كل سنة وانت بألف الف خيرررررر
وعيد سعيييييييييدد
وهاجي افطر الكحك والبسكوت عنك في البلوجر ;)

كراكيب نـهـى مـحمود يقول...

معقول شعر كمان يا مزاججني مستحملش انا كل ده
انت عارف انك مجامليني قبل كده في موضوع بطتي اللي بتعوم
عشلان كده قلت اجي اجاملك خد دول
لازم تصرخ لما تحس بانك
في مصيدة الدنيا بجد زي الفار
لازم حتى تحس بنار

لما تشوف في عيون صرصار دمعه
علشان البنت بتعته جالها تسمم
يمكن كوليرا وقال ده حمل ويمكن
سبب ليها دوار

لازم تصرخ ليل ونهار
لما الكذب يمنع ضوء الشمس ويعمل جوه القلب حصار

تجربة موفقة اوي وفيها مرار بمساحة الواقع كله
تحياتي كراكيب

مفلس افندى الرايق يقول...

كل سنه وانتوا طيبين

Adel يقول...

Rasha
الجميلة روشا حبيبة قلب بابا من جوه والله فعلا انت غالية وانت عارفة انا قد ايه مستني يوم الجمعه على نار علشان توصليلنا بالف مليون سلامة ويارب تقضي معنا وقت وتستمتعي بيه اما بقى بالنوسبة للموضوع اللي انا كاتبه يمكنا نت اكتر واحده عارفة انا قد ايه تعبت وعانيت من خيانة الاحباب قبل الاعداء وقد ايه الحمد لله وقعت في ملمات لكن انا باحب دايما اسخر من حظي ويمكن ده اللي معيشني لغاية دلوقتي عموما يا قمر شكرا على الكلمتين البونبوني اللي زيك دول ومنتظرك على ناااااااااااااار

Adel يقول...

دنيتي دندونتي دندنة ازيك يا قمر انا كنت فاكرك هاتتصلي وتطمنى على بس افتكرت ان انت بقيتي نجمة خلاص امانة عليك يا ويكا ما تنسينا احنا بنموت فيك يا واد يا تقيل اما بقة موضوع الكحك فده لسه فيه بحث ومشاورات ولو مفيش يا ستي الايام جاية

Adel يقول...

كراكيب في العيد لا اعتقد كل الناس ما بتصدق يجي العيد وتروق بلاش كركبة فالعيد والله لما عرفت انك شغالة اول وتاني يوم العيد صعبتي على كل سنة وانت اخر انتخة واستكنياسيز وعلى
راي كلابيظو
happy mashrom eid
عيد فطر مبارك ههههه بالعنجليزي مش الانجليزي

Adel يقول...

مفلس افندي وانت بالف صحة وسلامة وبعودة علينا وعليك بالخير واليمن والبركات والحركات والسكر النبات

الأميره أوسه يقول...

كل البنات بتحبك
طبعآ يا سيدى يا بختك
ما انت اللى زيك مين
=======
العنب العنب العنب
عموووووووووووووووووووووو
كل سنه وانت بقا
هات بقا العديه بقا
جبتللى الفستان أبو كرانيش بقا
ربنا يكرمك يا أبنى
عيد سعيد عليك وعلى أسرتك
أيه ده شعر ده ولا نثر ولا صقر
لا تحزن يا عادل أفندى
فالحزن علينا هو المكتوب
والحياه ماهى الا سينما سكوب
أنا لسه مخلصه بكا من ساعه يادوب
أتفضل بالونه وكام خابور
النهارده أخر يوم فى رمضان
نفسك فى أيه
شمبيك لمبيك أوسه أفندى بين أيديك
تطلب أيه يا مزجانجى

من القلب يقول...

كل سنة وانت طيب
و عيد سعيد

FrEe.PhArAoH يقول...

كل سنة وانت طيب يا جميل

شاعر وكاتب وحكيم وساخر .. فنان يا ريس .

انا كنت جاى اقول كل سنة وانت جميل كدا لقيت الشعر الجميل دا

تحياتى ليك ولأسرتك كلها كلها ياجميل وعيد سعيد ان شاء الله

-- يقول...

انا جاية اعييد واخد العيدية يااونكل والنبى لاحسن خلصت المرتب والمصرووف و مش لاقيه فلوس المراجييح:(

كل سنة وانت بالف صحة وخير ويارب كل سنة وانت متمزّج

saso يقول...

ايه ده ايه ده
اجي اقوللك كل سنة وانت طيب ومبتسم ومتفائل
اجي القي غربة امال حفلات اية بس ودعوات ايه
يعني اللي عنده كل الناس دول يفتكروا مايناموش الا لما يقولوله كل سنة وانت طيب
يحس بغربة؟
ليلك دايم مالو نهار
حزنك سايد بلا أعذار
بس الكلام حلو

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

ايه يا عم الجمال ده معلش انا بتاخر عليك كتير بس انتي بتوحشني علي طول
عم عادل
كل سنه وانت طيب

عودي إنكسر بلا أوتار
قلبي إتحرق بدون نار
رحلوا الخل مع السمار


حلة التعبير الحساس ده

LAMIA MAHMOUD يقول...

يا حلاوة يا حلاوة
والله حلو يا عمنا اية الكلام ده
وعد ما كنت وحشتنا وقلت حتقلب المدونة دعاية واعلان
جامدة العودة دي

moorgen يقول...

ازيك
فينك بجد
كل سنه وانت طيب
عيــــــــد سعــــــيد

Adel يقول...

Aoossa,
ده بعيد عنك لا شعر ولا دقن انما ده مواجع زهقت اوي يا اوسا من لعب دور الضاحك وانا من جوايا نار نفسي اصرخ بس لكن للاسف
ماحدش هايسمعني







انا عاوز اصرخ لان جزمتى الجديدة مطلعة لي كالوا

Adel يقول...

NoloveNolife
كل سنة وانت بالف مليون سلامة انا عملت عندك جولة حلوة ومنتظر التواصل

Adel يقول...

FrEe.PhArAoH
كل سنة وانت ثورجي وجميل ومنتظرك في اقرب مظاهرة بس بعد العيد بقى
ويا عم مين اللي شاعر وحكيم والكلام الكبير ده انا والله شايف ان انا مقصر جدا في حق البشرية وفحق نفسي بس بجد انتوا بتحسسوني ان فيه حاجة تتحب وحاجة تتعاش انتوا الدنيا وقلبكم ده فعلا قلب خساية وكل سنة وانت طيب يا حبيب قلبي

غير معرف يقول...

زعرورة
عيدية ايه يا ماما هو انا لاقي والله العيشه غليت نار تصدقي الواحد دلوقت مش عارف لا يجيب سبمون فيميه ولا كفيار دا حتى الكلو سلو غلي والكرفوازية والشيفاز بقوا نار فمنين بقى يتفضل لنا فلوس للعيدية عموما اول ما ارجع من هاواي هاشوفك استنيني وياريت لو عندك سنكوشت طعمية




ياريت تكسبي ثواب الهي يسترك

غير معرف يقول...

saso
القمر انت عارفة ان كل واحد مننا ليه جانب بيحب دايما يدارية لكن للاسف الصمت تفضحه كلماتي هههههههه واهو شوية تعبير عن غربة الروح في العوالم المادية

الخلاصة كل سنة وانت طيبة خلصتي الخدمة العامة بتاعتك ولا لسه ؟

غير معرف يقول...

مـحـمـد مـفـيـد
حمادة حبيبي والله باعدي عليك بس مش عارف ليه ما بعلقش لكن انت السباق دايما بالواجب وكل سنة وانت كده دايما مفيد للجميع وكلامك فالصميم
وبعدين حالة الاحساس دي للاسف دايما معاية بس مش بحب انكد على حد ولا احكي ولا اشكي لكن كلمتين انفلتوا غصب عني اعذرني يا جميل

غير معرف يقول...

LAMIA MAHMOUD
لولو عجبتك ولا صعبت عليكي ؟ عموما حبيني واخلصي
قلبي عود قصب بيقولك مصمصي
ومدي ايدك العبي ولغوصي

اهو كله شعر واحيانا بيكون دقن ههههههه هاتعدي امتى على نعمة مستني صفارتك

غير معرف يقول...

moorgen
والله موجود وتحت الامر وكل سنة وانت طيبة وبعودة الايام وشكرا على الزيارة ولو اني مش شايف معاكي لا طبق كحك ولا بسكويت


يلا يا بخت من زار وخف

Adel يقول...

يا اخونا انا اللي برد بس مش عارف ليه البلوج كتب Anonymous
دي عموما شكرالكم جميعا وحبيت انبهكم بس

Adel يقول...

يا اخونا انا اللي برد بس مش عارف ليه البلوج كتب Anonymous
دي عموما شكرالكم جميعا وحبيت انبهكم بس

Adel يقول...

يا اخونا انا اللي برد بس مش عارف ليه البلوج كتب Anonymous
دي عموما شكرالكم جميعا وحبيت انبهكم بس

We2am يقول...

meshwar tawel w 3'orba w she3r aslan?! la ya mzago mesh kida!! berra7a 3alena bgad..