الثلاثاء، أغسطس ٢٩، ٢٠٠٦

يا حلاوة الدنيا ياحلاوة

يا حلاوة الدنيا ياحلاوة يا حلو لو ياحلاوة

وخلوها حلوة يا جدعان

خلوها حلوة يا بنات

حلو قوي الكلام ده بس ازاي بقى نخليها حلوة فكرة ضربت في نافوخي وبمعاونة الاخوات العزيزات الاخت كلابيظو النيظو كاونيظو والاخت توتا واللي هي دلوقتي عمالة تبلبط فالبحر وقافل لي تليفونها زي كتير من المسئولين في الدولة .... المهم البوست ده مش للسياسة ولا لوجع الدماغ انمالوجع البطن واحنا شعارنا هنا

(موت موتة ربنا احسن لك )

البوست ده يا حبايب هانشارك فيه كلنا وانا هاعمل له مدونة خاصة وكل ما هايجي لي رد هاحطه في مدونة

(طبيلة العيلة لليلة وكل ليلة )

وهنا هانفرد عضلتنا على بعض يعني اللي يعرف يعمل وصفة اكل بس بجد مش هزار تكون حاجة مجربة واهو داخل علينا شهر كريم نغير فيه من موائدنا لان رمضان بيحب التغيير لان طول الليل والنهار بنقضيها صلاة وتدين وبنبقى بصراحه بعد التراويح ميتين من الجوع ولا ايه ؟ فمن موقعي هذا اطلب منكم جميعا اللي عنده وصفة لشوية شوربة ولا اكلة ولا لحلو يبعتها واهو ننفع المستشفيات وياريت الاقي عندكم رد فعل مغذي وانا ان شاء الله هاوصف لكم وصفة كنت فاكر نفسي انا بس اللي اعرفها لكن كلابيظو كبستني وحرقة دمي وطلعت هي اللي استادة وعلى فكرة ممكن برضة أي حد نفسه في طريقة معينة يكتب ويسئل بلا خجل مش معنى انك مش عارفة وصفة انك مابتعرفيش تطبخي ابدا انما الاكل كل يوم فيه جديد يللا بقى وروني شطارتكم .... ومستنيكم على الطبلية .

هناك ٣٦ تعليقًا:

الأميره أوسه يقول...

جوز كوارع نضاف
بصلتين كبار
شوية توم حلوين
فلفل أسود
حبهان ومستكه
جزر مبشور
ورق ريحان
ملعقة كبيره شيح
كيلو خردل
شوية زلط
حبة رمل
كيلو أسمنت أبيض
سنفره حدادى
زيت كافور
زيت مغلى
نفط
أكسيد أحمر وأصفر
غره
جردل ميه
كل ده على نار هاديه
مع تقليب الخليط بحتة عصايا
بعد السوى رش على الوش
شوية مسامير خشابى وصلب
الف هنا وشفا للجميع
الشيف أوسه

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

ن اولها كده يا اوسة وجع البطن
و انا اللي كنت حخدك لجوزي
قطيعة
بس برضة حبيبتشي حبيبتشي
مازااااجنجججيييي
انا ارحب و اشجع و اندد و اقلوظ الفكرة دي
و ان شاء الله حنزل لكم وصفات حرشة و روشة و حسب الطلب
يوه جوعتوني
سلام بقي

Adel يقول...

اوسه روحي ربنا يهدك تخيلي انا كنت تمام معاكي لغاية كيلو الخردل وفهمت بعدهاانكم بتدهنوا الصالة عندكم بعد ماسقفها وسقف الحمام وقعوا من الجيران الرمم اللي سايبين الميه فوق تخر عليكم عموما جربيها انت وريحينا والله شكلك كده اخرك تسلقي بيضتين .... صح ؟
اقوم اشوف اللي على النار بلا هم

Adel يقول...

كلبوزة لكن سمباتيك
اشكر لك تشجيعك وتنديدك وقلوظتك وكل همسة حب حلوة قلتها لي .... ايه ده داانا دخلت على محظة الاغاني ولا ايه ههههه المهم انت عارفة المطبخ بيحب الكاسيت مستنى وصفاتك يا وحش انت مش وحش الشاشة وحش المطبخ واكيد هاناكل اكل هههههههههههههه
عندكيش راس توم سلف

... يقول...

والنبى يا فندم عايزة طريقة عمل









الكبسة

:)

... يقول...

والنبى يا فندم عايزة طريقة عمل









الكبسة

:)

... يقول...

والنبى يا فندم عايزة طريقة عمل









الكبسة

:)

tota يقول...

يا هلا يا هلا

طبعا انا كان كل هدفى فى الحياه هو جمع وصفات اكل سرية فظيعة علشان رمضان وكده
والحمد لله ان الفكرة اختمرت فى دماغك العبقرية وطلعت عيش وهناكل ان شاء الله
اجهز الورقة والقلم واقعد جنب البلوج بتاعك وحقوق الطبع محفوظة
وبالهنا والشفا
شكرا على البوست اللذيذ ده
تحياتى

غير معرف يقول...

دة انت داخل على طمع بقا؟
من اولها اكل وماكليش؟
انا مبداى تتعشى ولا تنام خفيف؟ تشرب شاى ولا انت مش كييف؟؟
يعنى زى المنايفة كدة
توفير
وبالمرة والنبى عاوزة طريقة عمل صوابع زينب اصلى ناوية اغير

Adel يقول...

shahrzad
والله لا داخل على طمع ولا حاجة بس زي ما تقولي عشم والعشم وهم اما بالنسبى لمبدأك فنانا ارد عليه بمبدئي المتواضع واكملك المثل الدمياطي مش المنوفي اي نعم المنايفة رمم لكن مش كل حاجة نلزقها فيهم اوك المثل ومعاه ردي انا ( تتعشى ولا تنام خفيف ؟....اتعشى ولو نص رغيف
تشرب شاي ولا مانتش كيف ؟ ....اشربة لو التفل خفيف
تنام في البيت ولا فاللوكاندة ؟.... انام ان شاالله حتى فالفراندا اما بالنسبة لصوابع زينب جاري الاتصال بشيف في فندق جراند هيات علشان يجيب لي الطريقة اللي تنفع بيتي وعيوني يا باشا تعالي كلي بقى ؟

Adel يقول...

حــــــلــم
تأمر يا قمر علم وجاري تحويلك على ام الكلابيظ ولو ان مراتي تعرف تعمله بس اكيد نسيت كتيير لانها من مده لا تتعامل مع الرزالبسمتى وانا اعرف اعملها برضة بس كلابيظو استادة في الكبسة وهدا للعلم والاحاطة

Adel يقول...

tota
حمد الله على السلامة وبونا اريفي وكل بلبطة وانت بخير وعودا حميدا وعاوزين بقى شوية همة ونشاط ويللا مدي ايدك كلنا منتظرين وصفاتك اللديدة ووريهم شطارتك في سلق البيض نورتي يا قمر

Adel يقول...

يا باشا ماننحرمش منك ولا من سؤالك وربنا يزيدك دايما ورمضان كريم علينا وعليك .

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

الباشا بتاعنا اولا اسف جدا جدا للتاخير بس والله كنت مشغول شويه وحمدله علي سلامتك ولو انها جايه متاخره

Adel يقول...

مـحـمـد مـفـيـد
يا ميت الف بركة انك بخير ويا باشا انت منور وربنا ما يحرمنا من طلتكم اللي زي العسل ومهما تكون مشغول ندعي لك انك تكون مشغول بالخير دايما

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

الله يباركلك يا عم عادل علي فكره محمد ابو زيد نزل ديوان قوم جلوس حولهم ماء شكله جامد جدا

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

وانتي فين نقدك الجامد ليا يا باشا شكلك زعلان

tota يقول...

يا عم المزاجنجى شد حيلك كده
ان شاء الله هتقوم بالسلامة مش اول وعكة انت معتاد على الوعكات التقيلة دى
خد بالك على نفسك وان شاء الله هتقوم بألف خير وسلامة
دعواتنا ودعوات كل اللى بيحبوك
تحياتى

soosa el-mafroosa يقول...

انا معاك يا باشا ..هاجيبلك شوية أكل حلويين بس على قرب رمضان كده ..دلوقتي بنسخن بس

يجعله عامر

غير معرف يقول...

ههههه
ماشي ح اجيب كتاب الطبخ
وانقلكوا منه

واجي اقولكوا
هههه

Adel يقول...

soosa el-mafroosa
ياباشا ربنا ما يحرمنا من طلتك الغالية ومنتظرين اكلات اللي هاتخلص علينا بدري بدري هههههههههههههه

Adel يقول...

Epitaph
وبعدييييييييييييين قولناإيه ؟اللي بيكدب بيروح فين ؟؟؟؟؟؟؟ مارينا طبعا منتظرين طبخاتك اللي زي العسل يا عسولة

غير معرف يقول...

اية دة؟
انت حتقضيها كلها اكل وخلاص؟
فييييييييين البوست الجديييييييييد؟؟

...دنيتي يقول...

انت فييين يا استاذ عادل
طولت الغيبة


لعله خير :)

admelmasry يقول...

علي فكرة انا بعرف اطبخ
ولا انت عايز الطبيخ للحريم والاكل للرجالة

اصل انا بعرف اطبخ كويس

بس كله الا الشاي انا ابويا قالي اوعي تعمل الشاي

هي بتبتدي كده .. تقولك نشرب الشاي من ايدك بقي .. هوب تروح عامل كل غل المطبخ يا حلو


انا اعمل اي حاجة الا الشاي

Adel يقول...

شهروزة
والله مش هانقضيها اكل ولا دياولو بس انا كنت متوعك جدا اليومين اللي فاتوا فسامحيني وجايب لك بوست شديد بس بكره ان شاء الله انتظرونا مع المزاجنجي مش هاتقدر تغمض عينيك

Adel يقول...

..دنيتي...
اشكرك جدا على سؤالك وانا رديت على شهروزة بس للاسف والله كانت دبحة صدرية والحمد لله عدت على خير كده تاسع دبحة عدوا معاية شكلي هابدا انسى وخمس دعامات والعدد فالليمون وما نتحرمش من سؤالك يا قمر

Adel يقول...

ghiwan
وصفة جميلة لكن مش بجمالك انت يا قمر بس للاسف هي اسمها ايه ؟ههههههههههههه تحياتي لك ومنتظر تكتبي لنا الاسم

Adel يقول...

admelmasry
اسمح لي استعير منك رسالة الدكتوراة بتاعتك قال الشاي لا هو ده الاسطى وبعدين تعرف تظبط الشاي تظبط اي حاجة حتى الساعه بتاعتك وطبيخ رجالي ولا حريمي ما هو كله فالنهاية موتة ولا اكتر ؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

أخيراً لئيتلك بوست مسموح فيه للمُش بلوجرز بالتعليق . يامزاجنجي إنت متوصي عليك !!! حد وصاني أئرالك ، فليه تحرم أمثالي من ال
Others
من التعليق والمشاركة؟
هائوللك الوأتي وصفة لفاتح شهية ، حاجة حِرشة تفتح النِفس .... وتحضيرها بيستغرق 5 دئايئ فقط . ألا وهي التومية
تجيب كام فص توم مبئلظين ... أد 10 كدة
تضريهم ف الكَبَّة ، أو أبشرهم بالمبشرة ف العيون الرُفيعة الصغنتتة وحط عليهم الملح ، الكمية اللي تروق لك
وبعدين حط عليهم 3 زبديات ( جمع زبدية .... من الزبادي يعني ، مش مانجة زبدية ) و 3 معالئ مايونيز ، وخلاص كدة ، خلصت الوصفة
كُلها مع الفراخ المشوية ، أو الكفتة .... يائلبي على طعمها

غير معرف يقول...

بعد ماعلَّئتلك التعليئ السابق ، فتحت بوست الطبيلة ، لئيت التليباثي عامل شغل !!! لئيتك كاتب طريئة عمل التومية برضه ، بس بالبطاطس . فمعلش عالتكرار
حالياً مافيش ف بالي وصفة محددة لرمضان ... بس هائوللك على طقس يومي مُتَّبَع عندنا ف البيت ، أثبت فاعليته ف راحة البطن ، بعد الصوم . شوف ياسيدي ، جهِّز طبئ مليان تمر ( تمر مش رُطب ) وكبايات لبن رايب ، ولما يدَّن الأدان ، كُل تمر واشرب الرايب . ولو متمرس ف الئهوة ، إعمل ئهوة عربي ، واستعيض بيها عن الرايب . بطنك ونَفَسَك هيرتاحوا أوي . بس خد بالك .... الطقس دة بيستغرق حوالي ساعة ، نئعد نمزمز ف التمر والئهوة ، ونسمع إذاعة البرنامج العام ، من أول دعاء النقشبندي ، مروراً ببرنامج عمر بطيشة ، وفوازير آمال فهمي ، لحد المسلسل .... كل دة واحنا بنمزمز ، وبعدين نئوم نصلي المغرب . نرجع بعد الصلاة عالشوربة ، مع حتة سمبوسك ، وكان الله بالسر عليم . الأكل بأة ينزل بعد صلاة العشاء !!! عشان كدة ماحدش بيحب يتعزم عندنا ف رمضان ، ولااحنا كمان بنستحمل نتزنب عند حد ف عزومة رمضانية . مايصدئوا المؤذن يئول : الله أكبر ، وتلائيهم نطوا جوة الصواني والحلل

Unknown يقول...

اسمحلى
بوصفتين
الأولى
تايخية
من أيام جدى وجدتى
ولا انصح يتناولها
تسمى
الشلولو
بسيطة
شوية ميه معصور فيها ليمونة + شوية ملوخية ناشفة
مع التقليب
وخلاص

الوصفة التانية
الكمونية
المقاديز
لحمة راس
كرشة
وحمص
طماطم
توابل
بصل
الطررررريقة
تغلى لحمة الراس والكرشة تقطع إلى قطع صغيرة
ثم تعمل تقلية
بالتوابل
ويلقى كل شيء
فى الماعونة
ويترك حتى ينضج
وكل وادعيلى
انا مش بعرف ف الطبيخ
بالهنا والشفا

Unknown يقول...

نسيت اقولك
وصفة سلطة التبولة
عند واحد صحفى بدرجة رئيس تحرير
وارجع لمقالة
تشبع

Adel يقول...

أزئوزة
هلا وغلا وحياك الله تبي تفهميني هادول التمرات والاجهوة والرايب والسمبوسة هنا بمصر افاااا شكلك يا ماما تربية الخليج وعموما انا مدمن تمر واجهوه وعاشق للسمبوسة كمان ولا يا عيني على السليقة ولا المندي ارحميني انت بس اعزميني عندكم ان شالله على ميه سادة ههههههههه

Adel يقول...

ابو امل
منك للي كلت دراع جوزها انا كنت هاموت من وصفاتك لا والله النهارده كنت باتناقش في وصفة الدب داب بس طبعا حبايبنا الحلوين اللي هنا معدتهم لم ولن تتحمل الدسم ده والله يوم الدب داب باكون حاجز مقعدي في معهد القلب مسبقا هههههه تحياتي وما تنساش تدوقنا اكل البت امل ربنا يخللي

غير معرف يقول...

طيب ياسي مزاجنجي ، بلاها ئهوة وتمر وخليك ف البطاطس بالكريمة
سهلة وطعمة ، وبيحبها الأطفال
وبما إن الرجل ماهو إلا طفل كبير ، فهيحبها ، وهيستمتع بطبخها . يلغوص ويفرح ، ويفرَّح العيلة
يعني مشروع قومي يعود بالنفع عالجميع زي مشروع الرسم والتجميل اللي ف بوستك . بس الطبخة دي مش هتدوخك زي مشروعك

المئادير

بطاطس ، أد 2 كيلو ل 4 أفراد
كوبايتين لبن ، مضاف عليهما معلئة كبيرة ئشطة أو لبنة
ملح وفلفل وجوزة الطيب
بصلتين صغنتاتين
ميتين جرام جبنة بارميزان مبشورة ، أو موتزاريلا

الطريئة السهلة أوي

تئشَّر البطاطس ، وتئطَّعها شرايح رفيعة جداً ، كإنها تشبس ، وتحُطَّها ف طاجن مدهون سمنة ، عشان ماتلزئش
تئطَّع البصلتين لقطع صُغَيَّرة ، وتلغوصهم مع البطاطس
تضيف الملح والفلفل وجوزة الطيب ( وممكن ئرفة كمان ) للبن
بعد كدة ، تِدلُئ اللبن المتبل على البطاطس
ثم ترُش الجبنة المبشورة عالوش
حط بأة الوأتي الطاجن ف الفرن على درجة حرارة 180 لمدة نص ساعة
بعد كدة خفَّض الحرارة ل 100 بس ، لمدة ربع ساعة
ودوئها ومستنية النتيجة